На шляху до світових стандартів
30.03.2016
Підвищення коефіцієнтів використання гірничого обладнання є одним з основних факторів забезпечення життєдіяльності підприємств.
При цьому варто відзначити, що для вирішення цих завдань, поряд з придбанням високотехнологічного обладнання, не менш важливо навчитися користуватися його перевагами.
- Які б передові технології не використовували виробники спецтехніки, на сьогоднішній день оператор машини є одним з головних учасників робочого процесу, - підкреслив керівник експертної інженерної групи «Цеппелін Україна» Олег Лавринович. - Від якості та ефективності його роботи багато в чому будуть залежати і показники бізнесу. Відповідно до аналітичних даних OSHA (Occupational Safety & Health Administration) 94% всіх серйозних катастроф, в яких бере участь великогабаритне обладнання, трапляються через людські помилки і відсутність відповідної підготовки операторів і лише 6% припадає на механічні поломки. Тому фахівцями компанії був розроблений інструмент, що дозволяє в значній мірі вплинути на ефективність роботи персоналу. Краще відразу навчити людину правильно працювати, для того, щоб отримати додатковий прибуток і зростання виробничих показників, продовжити терміни безаварійної експлуатації машин, виключити вихід техніки з ладу з вини оператора.
По суті, Operator Assessment & Training Program (Програма оцінки та підвищення кваліфікації операторів), що реалізується кваліфікованими фахівцями компанії і ГТЦ ТОВ «Єристівський ГЗК», складається із заходів щодо поліпшення ключових виробничо-експлуатаційних показників, спрямовані на підвищення безпеки робіт, збільшення продуктивності і зниження собівартості транспортування гірської маси.
Вперше вона була реалізована в кар'єрі гірничодобувної компанії Mirabela Mineração (Бразилія), що призвело до значного зростання виробництва. Це поклало початок широкому впровадженню Cat Best Practices.
У програмі взяло участь 194 оператора самоскидів (моделі 789С і 793С), гусеничних бульдозерів і шарнірно-зчленованих самоскидів САТ гірничо цеху ЄГОК.
Перший етап, який проходив з жовтня по грудень 2015 року включно, складався з оцінки теоретичних знань і практичних навичок операторів. Згідно зі стандартами центрів навчання Caterpillar, були здійснені тестування персоналу, оцінені практичні навички кожного оператора безпосередньо на робочих місцях, проведено моніторинг виробничо-експлуатаційних показників.
- Теоретична частина включала тести на знання правил техніки безпеки, пристроїв та особливостей експлуатації техніки САТ, - розповів тренер-інструктор «Цеппелін Україна» Олег Гартман. - Оцінка практичних навичок операторів проводилася в процесі виконання ними своїх функціональних обов'язків.
Моніторинг помилок і ключових виробничих і експлуатаційних показників проводився аналітиком VIMS Романом Хряпченко. Відповідно до цілей програми аналізувалися і узагальнювалися вісім основних виробничо-експлуатаційних показників.
- За результатами оцінки і проведеного моніторингу не виявлено операторів, які потребують навчання початкового рівня, - заявив координатор проекту гірський інженер «Цепелін Україна» Максим Підгорний.
Всі учасники продемонстрували досить високий базовий рівень теоретичних знань і хороші практичні навички, що дозволяє почати навчання відразу за програмою 2-го рівня.
- Єристівський комбінат, починаючи від проектування і будівництва, становлення і подальшого розвитку дотримується єдиної стратегічної лінії - це впровадження сучасної, надійної техніки, її раціональне і ефективне використання, застосування прогресивних, передових методів в роботі, - підкреслив начальник гірничого цеху Сергій Таран. Так як в більшій мірі на ЄГОК переважає обладнання техніки Саterpillar, то і було запропоновано фахівцям даної компанії дати оцінку працівникам цеху по двох напрямах: знання теоретичної частини машин і застосування практичних навичок в роботі на даному обладнанні. У процесі оцінки операторів, припущення про те, що не всі працівники в повній мірі оволоділи тими чи іншими знаннями і правильними прийомами при управлінні машинами такого класу підтвердилися, тому питання про проведення другого етапу навчання, під час якого з кожним працівником будуть проведені заняття і тренінги навіть не обговорювалося.
На підставі інтегрованого аналізу персоніфікованих даних було сформовано дві групи операторів, статистично порівнянних за рівнем знань і проявлених професійних навичок. Одна складається з працівників ГТЦ, що отримали вищу кваліфікацію (4-5 «зірок») і інша - це працівники з менш високим рівнем підготовки (1-3 «зірки»). На даний момент оператори самоскидів, гусеничних бульдозерів і шарнірно-зчленованих самоскидів САТ приступили до вдосконалення теоретичних знань і практичних навичок.
- У період реалізації I-го етапу виявлені і зафіксовані найбільш часто повторювані помилки, на усунення яких ми направляємо основні зусилля, - підкреслив Олег Гартман. - Основою для подальшого вдосконалення навичок є чітке розуміння значень індикаторів і реакцій на зміни оперативної обстановки. Недооцінка можливих наслідків подальшої експлуатації техніки оператором, який свідомо або несвідомо ігнорує оповіщення різних категорій, може привести до поломки і виходу техніки з ладу. Наша мета - виключити можливість нерегламентованих дій і знизити ризики їх прояву.
Програми навчання фокусуються на досягненні цілей, узгоджених з керівництвом гірничо-транспортного цеху ЄГОК, і включають пакет теоретичних матеріалів, а також методологію розвитку і зміцнення навичок операторів стосовно безпечного та ефективного використання кар'єрних самоскидів і бульдозерів. Моніторинг виробничих показників триває. По завершенню програми відбудеться повторне тестування операторів і оцінка практичних навичок на робочих місцях. Потім буде вироблено фінальне підведення підсумків і зроблений аналіз досягнутих результатів. Кращих операторів очікують заохочувальні призи від керівництва підприємства і компанії «Цеппелін Україна».
- Ми очікуємо досягнення значного зростання продуктивності, зниження витрати палива і середньої кількості помилок, підвищення коефіцієнтів технічної готовності і використання обладнання, - пояснив координатор проекту гірський інженер Максим Підгорний. - Крім того, ми плануємо збільшити напрацювання технологічного парку ГТЦ і знизити час ремонту. Перевантаження автомобілів і пошкодження шин з вини оператора передбачається виключити повністю.
Протягом року персонал ГТЦ буде перебувати під контролем аналітичних систем, що постійно фіксують їх дії, і пильним наглядом сертифікованих фахівців.
- Беручи до уваги той факт, що ряд скоєних оператором протягом зміни дій відбувається на підсвідомому рівні, ми прийняли рішення про необхідність навчання і контролю операторів протягом тривалого часу, - підкреслив Сергій Таран. - Це, на нашу думку, дасть можливість закріпити отримані знання і надалі експлуатувати техніку, виключно відповідно до рекомендацій її виробника. Ми впевнені, що робота над викоріненням неправильних методів в роботі призведе до досягнення високих економічних показників, що відповідно позитивно позначиться і на стабільності роботи всього комбінату.
Оперативний контроль персоналу ГТЦ і, як наслідок, самоконтроль, в основі якого також лежить збереження професійного іміджу, внутрішньокорпоративна конкуренція і адміністративне стимулювання, в сукупності з отриманими знаннями повинні привести до вироблення і прищеплення стійких правильних навичок керування гірничими машинами. Таким чином, уникаючи непродуктивних витрат, підприємство зможе підвищити ефективність ведення гірничих робіт, а персонал - свою конкурентоспроможність і цінність на ринку праці.
- Це процес постійних поліпшень і ми вже розглядаємо з начальником ГТЦ можливість підготовки внутрішніх тренерів з числа найбільш кваліфікованих операторів ТОВ «Єристівський ГЗК», - підкреслив Олег Лавринович.
За матеріалами Цеппелін Україна,
Автор Руслан Кохно.