S.O.S. аналіз мастила – не лише для спецтехніки Cat, SEM, Fendt.
30.07.2021
В процесі експлуатації будь-якої техніки відбувається поступове зношування її вузлів та компонентів. Важливо заздалегідь передбачити проблеми і за допомогою превентивних дій не допустити виходу з ладу всієї машини чи одного з агрегатів, а також втрату робочого часу і витрати на дорогий ремонт.
Але існують випадки, коли відбувається прискорене зношування вузлів в результаті конструктивних недоліків. Нижче наведено приклад, як наш сервіс з аналізу відпрацьованих мастил (S•O•S) допомагає виявити проблеми не тільки спецтехніки, а й в двигуні мотоциклу.
На прикладі мотоцикла Voge 500DS видно, як один невеликий конструктивний прорахунок може вплинути на ресурс транспортного засобу. Причому більшість проблем можуть стати помітними вже після закінчення гарантії; хоча з'являються вони поступово, з перших кілометрів пробігу.
На початку липня 2021 року імпортер мотоциклів Voge повідомив про проблему з фільтрбоксом мотоцикла Voge 500DS модельного року 2020 і 2021. У фільтрбоксі розташований повітряний фільтр, який очищає повітря від пилу, перед його попаданням в двигун. Ця деталь (бокс) зібрана з двох частин, стягнутих вісьмома болтами. Точніше, отворів під болти вісім, а самих болтів на заводі закрутили сім. Через один порожній отвір зовнішнє повітря разом з пилом потрапляли в двигун в обхід повітряного фільтра.
Здавалося б, невелика проблема: хіба багато пилу може потрапити в двигун через крихітний отвір для болта M6? Скільки пилу було в фільтрбоксі мотоцикла автора, можна побачити на фотографіях. Добре видно пилові відкладення, які встигли сформуватися всього за 1860 км пробігу. Причому це були 1860 км по місту і трасі, без ґрунтовок і пересіченою місцевості. Якщо «ендурити», пилу може бути набагато більше.
Щоб дістатися до фільтрбоксу, потрібно зняти АКБ і частину зовнішнього пластику.
Весь цей пил безперешкодно потрапляє в фільтрбокс і далі - в двигун.
Фільтрбокс помили, закрутили болт M6. Все це потрібно було зробити ще на заводі
Потрібно віддати належне заводу, імпортеру та магазину (автор купував мотоцикл в Мототек). Проблему не стали замовчувати, власникам запропонували звернутися на СТО. В місті автора (КМС Дніпро), де фільтр витягли з мотоцикла (це не дуже легке завдання для обивателя), промили від пилу, вкрутили болт і продули повітряний фільтр стисненим повітрям.
Тож один з коментаторів в попередній статті автора був цілковито правий: «всього за 300 км пробігу в двигуні дійсно був занадто високий вміст алюмінію і кремнію». Тоді автор вважав, що це норма для процесу обкатки, але причина виявилася в пилу. Вже тоді він потрапляв в новий двигун і приводив до його прискореного зносу. Але тоді пробіг був усього 300 км, а коли мене повідомили про проблему - вже понад 1800 км. На 300 км пробігу автор змінив мастило і мастильний фільтр.
Щоб з'ясувати, скільки пилу встигло потрапити в двигун без його розтину і дефектації автор звернувся в лабораторію компанії Цепелін Україна, яка провела розширений аналіз моторного мастила з мотоцикла. Будь-який бажаючий може скористатися послугами лабораторії. Зазначимо, що наша лабораторія не визначає вміст бензину в мастилі, тільки потрапляння дизельного пального. Але інші параметри, що актуальні й для бензинових ДВС, вона вимірює.
Аналіз відпрацювання після 1500 км пробігу:
Аналіз невтішний – у відпрацюванні аномально високі значення кремнію (Si, 115 ppm), а кремній це той самий дорожній пил, який призводить до абразивного зносу ЦПГ, хону циліндрів, збільшенню нагару на клапанах. Алюмінію (Al) теж дуже багато, 122 ppm, при тому що в аналізах відпрацювання умовна норма це 10-20-30 ppm, причому при пробігах під 10 000 км, а не 1500 км.
Ще у відпрацюванні високий вміст молібдену, але він може міститися як в свіжому моторному мастилі, так і потрапити в мастило з поверхні поршневих кілець (вони теж страждають від пилу). Лабораторія не може визначити, звідки саме молібден, тільки вкаже на його наявність. Моторне мастило, яке було залито на той момент, вироблено компанією Azmol (Azmol Favorite Plus). Компанія не завяляє використання молібдену в цьому мастилі. Щоб з'ясувати джерело молібдену (з кілець або з мастила) автов написав запит на пошту Azmol і подзвонив на їх гарячу лінію, з питанням, чи є молібден в цьому мастилі. Виробник не відповів на запит. Тому стверджувати, що молібден з поршневих кілець або з мастила, автор покищо не може. Втім, мастило недороге, швидше за все це звичайний гідрокрекінг, без молібдену або інших «елементів солодкого життя».
Найбільше питання в тому, як поведе себе виробник мотоцикла в цій ситуації. Voge це преміальний підрозділ Loncin, компанії, яка тривалий час співпрацює з BMW. З цими мотоциклами вони вийшли на європейський ринок, де у Voge хороша динаміка продажів. Але і відповідальності перед покупцями за гарантійне обслуговування більше.
Джерело: https://www.ixbt.com/live/car/pyl-v-dvigatele-problema-ili-net-na-primere-motocikla-voge-500ds.html
Щоб заздалегідь виявити потенційні проблеми Цеппелін Україна рекомендує виконувати відбір проб експлуатаційних рідин через рівні інтервали часу з їх подальшим аналізом, це допомагає заздалегідь виявити потенційні проблеми, тим самим знижуючи ризики, пов'язані з поламкою і простоєм техніки, і зменшуючи витрати на ремонт.
Детальніше про послугу: https://zeppelin.ua/service/s-o-s/