Головне, що вам необхідно знати про сили, які впливають на ущільнення. Частина 1: Статистичні сили
Для робочої бригади дуже важливо розуміти не лише необхідність процесу ущільнення, але і його суть. Під впливом яких сил техніка здійснює цю операцію? У який спосіб можна підвищити продуктивність обладнання? І, нарешті, як виконати роботу якісно і вчасно? Вашій увазі декілька порад від фахівців компанії Цеппелін Україна, які, сподіваємось, допоможуть, вам виконувати роботу з максимальною ефективністю.
- Для видалення пустот і створення опорних шарів під час ущільнення асфальтобетонної суміші використовуються дві групи сил: статичні (навантаження) та динамічні (вібрація). Оператори обладнання і персонал, відповідальний за контроль якості, мають розуміти, як використовувати ці сили для того, щоб забезпечити необхідну щільність при високій продуктивності робіт і збереженні рівної поверхні.
- Статичне навантаження зазвичай пов’язане з більш слабкими силами. Вони виникають під впливом катків з жорсткими циліндричними вальцями, які працюють в статичному режимі, або пневмокатків.
- Катки зі сталевими вальцями, що працюють в режимі ущільнення без вібрацій, створюють статичний тиск на асфальтовий шар. Величина статичного тиску залежить від вагового навантаження, що створюється вальцем, і площі його опорної поверхні. Зі збільшенням вагового навантаження, статичний тиск підвищується. Зі зменшенням площі контакту тиск також підвищується. Через це важливо розуміти, що машина з більшою вагою не завжди створює найвище статичне навантаження.
- Цікаво, що найлегший каток Cat® CD54 масою в 9500 кг. 1700 і робочою шириною 1700 мм має найвище статичне лінійне навантаження.
Саме тому вальця часто роблять вузькими, а всі наявні у вашому розпорядженні вальцеві катки слід класифікувати за статичним лінійним навантаженням. Ця інформація допоможе вам вибрати правильне обладнання для ущільнення в статичному режимі.
Практична порада
Заключний етап ущільнення зазвичай здійснюється ланкою гладковальцевих катків у статичному режимі. Каток з більш вузькими вальцями і більш вискоким лінійним навантаженням буде усувати сліди, що залишаються в місцях зупинки техніки, краще, ніж каток з більш широким вальцями і меншим лінійним навантаженням.
Каток з більш вузькими вальцями і вищим лінійним навантаженням може навіть забезпечити невелике підвищення щільності на заключному етапі ущільнення.
Іншим типом техніки, що створюють статистичне навантаження, є пневмокатки або катки з пневматичними шинами. Їх тиск залежить від вагового навантаження кожного колеса і площі контакту шин з поверхнею.
- Вагове навантаження кожного колеса можна змінювати шляхом зміни кількості баласту. Збільшення маси буде підвищувати навантаження, яка припадає на одне колесо, через що статичне зусилля буде проникати глибше.
- Більшість пневмоколісних катків мають баластні баки, які заповнюються водою, вологим піском або іншим матеріалом саме з цією метою.
- Деякі пневмокатки поставляються з опціонними знімними сталевими вантажами. Але після доставки машини на робочий об’єкт масу її баласту рідко змінюють. Зазвичай зміни величини статичного зусилля на робочому об’єкті домагаються шляхом регулювання тиску в шинах.
- При зниженні тиску в шині, вони здуваються і площа контакту з поверхнею збільшується. В результаті статичний тиск знижується.
- Опціонна система підкачки шин на ходу спрощує регулювання тиску повітря в шинах. При збільшенні тиску в шинах, вони розправляються і площа контакту з матеріалом знижується. Так, зменшення площі контакту призводить до збільшення статичного зусилля.
- При збільшенні тиску в шинах слід пам’ятати про дві речі. По-перше, при підвищеному статичному зусиллі на поверхні залишаються глибші вм’ятини. Їх усунення на заключному етапі ущільнення може потребувати додаткових зусиль. По-друге, категорично забороняється перевищувати максимальний тиск повітря в шинах, який рекомендовано виробником. Занадто сильне накачування може привести до передчасного їх зносу.
- При перевірці і регулюванню тиску в шинах стежте, щоб тиск в усіх шинах був однаковим. Якщо тиск буде різним, щільність поверхні також буде різною. Крім цього ви помітите, що гарячий асфальт буде дуже інтенсивно налипати на менш підкачану шину.
- На статичне зусилля, що створюється жорстковальцевим або пневмокатком, впливає робоча швидкість машини. Чим вище робоча швидкість, тим нижче щільність. Тому, якщо потрібно, щоб каток, який здійснює статичне ущільнення, забезпечував більш високу щільність, перше, що слід зробити, – це знизити робочу швидкість. Ви також можете збільшити число проходів, але зниження робочої швидкості більш приорітетне з точки зору економії ресурсів.
Удари і вібрація – динамічні сили, які зазвичай створюють більш високий ущільнюючий вплив. Дізнайтеся про них більш детально у Частині 2.