Самоскиди: функціональність та умови їх експлуатації

Самоскиди: функціональність та умови їх експлуатації

Типорозміри самоскидів у відкритих технологіях коливаються від вантажопідйомності в 25 т до 450 т. Є прямий зв'язок між вантажопідйомністю самоскидів і ємністю ковша екскаваторів. Найбільш економічно ефективне поєднання типорозмірів екскаватора (ємність ковша) і самоскида, коли екскаватор заповнює кузов самоскида числом ковшів від 4 до 6. А кількість самоскидів, які екскаватор найбільш економічно ефективно завантажуватиме, коливається від 5 до 7. Ці співвідношення ґрунтуються на багаторічному досвіді та економічних розрахунках.

Конструкція кар'єрного самоскида зазвичай розраховується на вісім років роботи. Звичайно, така довговічність, крім закладеного в конструкції ресурсу, великою мірою залежить від умов експлуатації. Основну роль у збереженні повної працездатності самоскидів відіграє стан технологічних доріг у кар'єрі.

Технологічні дороги: будівництво, утримання та обслуговування

Найголовніша складова ланка технологічного ланцюжка у відкритих технологіях – технологічні дороги. Кожна нерівність на технологічних дорогах завдає пошкодження і шинам, і самоскидам, особливо коли вони пересуваються з вантажем зі швидкістю до 60 км/год. Правильне будівництво технологічних доріг відноситься насамперед до заходів щодо запобігання та усунення впливів погоди (дощ, ожеледиця, сніг) та заходів для зменшення шкідливих навантажень на самоскиди. Неправильне будівництво доріг і зневага їх постійним утриманням можуть істотно негативно вплинути на працездатність рухомого складу і зменшити продуктивність всього гірничодобувного підприємства.

Опір коченню

Для самоскидів з радіальними шинами, яким завжди віддають перевагу (в порівнянні з шинами із діагональним розташуванням ниток корда в каркасі), значення опору коченню:

  • 1,5% для твердих доріг, що добре обслуговуються, з постійним ухилом;
  • 3% для доріг, що добре обслуговуються, з помірними вигинами;
  • 4% для доріг із зануренням шин на 25 мм;
  • 5% для доріг із зануренням шин на 50 мм;
  • 8% для доріг із зануренням шин на 100 мм;
  • 14% для доріг із зануренням шин на 200 мм.

Вплив опору коченню можна проілюструвати таким прикладом.

Якщо опір кочення дорівнює 2% і при цьому час транспортного циклу становить 30 хвилин, зменшення опору кочення до 1,5% скорочує час транспортного циклу до 28 хв 30 с.

Для самоскида вантажопідйомністю 250 т, за рахунок скорочення часу транспортного циклу на півтори хвилини, підвищується продуктивність перевезень на 21 т на годину.

Отже, продуктивність цього самоскида підвищується приблизно на 2 047 500 т на рік, навіть враховуючи, що ефект зменшується на 25% в умовах реальності гірничодобувного підприємства.

Наприклад, у разі занурення шини у поверхню дороги на 610 мм опір коченню підвищується на 30%. В результаті виникає надмірна витрата пального, зменшується довговічність шин та деталей самоскидів через надто високе навантаження на вузли приводу.

image
image
Будівництво технологічних доріг

Технологічні дороги гірничодобувного підприємства повинні у будь-яку погоду сприймати великі навантаження. Тому їх потрібно будувати, дотримуючись суворих правил.

Дуже важливо при кожному ремонті зберігати початкову структуру. Кожне неправильно відремонтоване пошкодження згодом із великою ймовірністю залишиться проблематичним відрізком дороги, що зробить необхідним постійний ремонт, збільшить вартість обслуговування доріг, а може й підвищити кількість поломок самоскидів.

Достатнє відведення стічних вод з технологічних доріг має забезпечити їх просихання в максимально короткий строк, щоб уникнути утворення дощових калюж, вибоїн на поверхні або проникнення води в нижні шари дорожнього полотна.

Всі технологічні дороги повинні мати кювети і кювети потрібно постійно обслуговувати. Укладання бруківки у кюветах з поздовжнім ухилом не більше 8% захищає від ерозії. Кювети повинні відводити воду у відстійники. З метою безперешкодного відведення стічних вод у кювети потрібно вбудовувати брудоуловлювачі.

Розм'яклі та мокрі ділянки доріг потрібно видаляти повністю і починаючи від основи заповнювати сухим матеріалом, здатним витримувати навантаження. Без ґрунтовного ремонту такі ділянки постійно пошкоджуватимуться.

Ширина технологічних доріг при односторонньому русі самоскидів повинна складати 3 габаритні ширини найбільшого самоскида. При двосторонньому русі ширина має дорівнювати 3,5 ширини самоскида на прямих ділянках і 4 ширини на поворотах. Такий принцип не тільки визначає ширину доріг, але й обмежує габарити самоскидів.

Зрошення гірських доріг

У кар'єрах завжди йде боротьба з пилом, який постійно виникає у вантажно-транспортному процесі в суху погоду. Цей пил необхідно прибирати або нейтралізувати таким чином, щоб його поширення не заважало роботі операторів машин. Пил переважно нейтралізується за допомогою зрошення доріг. При цьому слід застосовувати такий спосіб зрошення, який не спричинить негативні явища у вигляді надлишкової води. Для зрошення доріг зазвичай застосовуються переобладнані у водовоз старі самоскиди, які не годяться для транспортування породи.

Очищення повітря від пилу в області кар'єру значно збільшує довговічність двигунів самоскидів.

до всіх статей

інші статті

Дієві методи заощадження пального при використанні дорожньо-будівельної спецтехніки
дізнатись більше
Чому так важливо проводити ТО двигуна вчасно?
дізнатись більше
Дещо про задній міст екскаватора-навантажувача для уникнення поломки гальмівної системи
дізнатись більше
5 порад для підтримання паливної системи будівельної техніки у робочому стані
дізнатись більше
перейти до всіх статей