Техніка для кар’єрів: стабільність поставок запчастин, їх висока якість і цінова доступність
Дослідження показують, що в перші 3-4 роки щорічна частка витрат на технічний сервіс, включаючи витрати на запчастини, не перевищує 20% від початкової вартості обладнання. Але вже на 7-й рік їх частка зростає до 48%. Загальні витрати на сервіс за перші 5-6 років експлуатації приблизно рівні початковій вартості спецтехніки.
Очевидно, що, коли витрати на сервіс перевершують розумні межі, доцільно розглядати питання про придбання нового обладнання, а старе утилізувати і використовувати для вузлового ремонту. Його організація особливо доцільна у важкодоступних районах, оскільки дозволяє здійснювати грамотну дефектовку вузлів, виключити заявку непотрібних деталей і знизити неліквідні залишки запасних частин, що досягають на деяких підприємствах десятків і навіть сотень тисяч гривень.
Одна з основних проблем при розміщенні заявок на запчастини - невідповідність термінів замовлень і термінів поставок. Існує думка, що компанії-виробники гірської техніки повинні виготовляти запасні частини до неї в обсягах, достатніх для обслуговування всього проданого обладнання. Але при такому підході виробник повинен заморожувати величезні оборотні кошти. На практиці схема роботи вибудовується в такий спосіб. Коли наближаються термін ремонту устаткування, механік направляє заявку службам підприємства, які займаються купівлею і постачанням запасних частин. Пройде немало часу, перш ніж завод виготовить, відвантажить, а підприємство отримає необхідну деталь. Більшість відомих виробників забезпечують заявку протягом 3-4 місяців. У деяких випадках вдається отримати необхідну запасну частину протягом місяця, але при цьому різко зростають транспортні витрати.
Важливими ініціативами відрізняється ідеологія компанії Caterpillar. Як стверджує директор відділу виконання замовлень розподільного центру запчастин в Грімбергені (Бельгія) Шерон Крейг:
«... якщо рідкісна деталь є де-небудь на складі в будь-якій частині світу, ми знайдемо її і відправимо, куди потрібно. Якщо ми не зможемо її знайти - ми заберемо деталь прямо з заводського конвеєра».
Серйозну загрозу для сфери поставок запчастин створює торгівля контрафактною продукцією. Наприклад, в деяких випадках пропонуються вузли та деталі, які були зняті зі списаного обладнання і пройшли процес «реновації» (мийка, фарбування, маркування). В інших випадках використовується продукція, яка роками лежала на складах посередників в неналежних умовах, поржавіла, втратила якість. Щось виготовляється без дотримання вимог технологічних процесів. Термін служби таких «запасних частин» становить два-три місяці. Виходить, що замовник, закупивши металобрухт, не тільки даремно витратив гроші, а й піддав ризику свою спецтехніку.
При експлуатації бульдозерів швидше за все зношуються вузли ходової частини. Звичайно, для їх заміни найкраще купувати оригінальні деталі у виробника, термін служби яких максимальний в порівнянні з продукцією конкурентів, що випускають ці запчастини за ліцензіями.
Стабільність цін на запчастини грає важливу роль в боротьбі за споживача, наприклад, Caterpillar підвищує вартість досить плавно, від 2 до 5% в рік. Зазвичай ціни завищують дрібні фірми, що користуються проблемами підприємств, які не встигли вчасно забезпечити заявки на поставку запчастин перевіреним дилерам.
Можливість уніфікації обладнання, що застосовується
Максимальна уніфікація обладнання, що застосовується, дозволяє скоротити номенклатуру запасних частин, спрощує проведення технічного обслуговування і ремонтів. Для відкритих робіт цій вимозі найбільшою мірою відповідає обладнання компанії Caterpillar, яка має повну лінійку техніки будь-якої потужності (бульдозери, екскаватори, пневмоколісні навантажувачі, самоскиди тощо).