Чистота робочої рідини екскаватора – запорука його довгої роботи
Робоча рідина (РР) в гідросистемі екскаватора - це мінеральне мастило. Воно працює під тиском, що створюється одним або декількома об'ємними гідродвигунами. Під тиском механічна енергія передається виконавчим механізмам - гідромоторам, гідроциліндрам. Крім цієї основної функції РР виконує роль мастила в поверхнях деталей, які піддаються тертю, і надає антикорозійний вплив. Робоча рідина повинна легко прокачуватися по трубопроводах, рукавам високого тиску, каналам гідроагрегатів гідросистеми, тобто мати оптимальну в'язкість при робочій температурі, на яку розрахована гідросистема, і зберігати свої властивості при перепадах температур від негативних до позитивних (зима / літо).
До інших параметрів робочої рідини можна віднести стійкість до окислення і хімічних реакцій з матеріалами, з яких виготовляють деталі гідросистем: сталь, бронза, гума, пластмаса та ін. Важливим параметром РР є стабільність характеристик як при експлуатації, так і при зберіганні.
Завод-виробник дає рекомендації по експлуатації техніки в складних умовах, розробляє спеціальні виконання машин, в гідравлічних системах яких застосовують РР призначені для конкретних кліматичних умов.
Перераховані вище вимоги до робочої рідини важливі, але важливо також ці властивості підтримувати і під час експлуатації. Для цього треба зберегти герметичність системи, щоб в неї не потрапили пил, волога та інші забруднення, що негативно впливають на якість РР.
Звичайно, якість мастила гарантується заводом-виробником, але перевіряти його все-таки треба, оскільки навіть «нове» мастило може не відповідати заявленим характеристикам. Доцільно взяти пробу закупленого мастила і провести аналіз. У разі значних відхилень від норми необхідно замінити неякісне мастило у постачальника або самим вжити заходів щодо додаткового очищення РР від води і механічних домішок, наприклад, в очисній установці (центрифузі). Таким чином, на цьому етапі Ви будете гарантовано знати, що якість робочої рідини відповідає нормативам.
Важливо зберегти чистоту РР, якщо її заміну проводять у польових умовах. Головне для експлуатуючої організації не дати РР забруднитися пилом і водою під час перевезення та в момент заправки. Досвід показує, що саме в цей момент через неправильні дії обслуговуючого персоналу: незнання, недбалість, недостатню кваліфікацію осіб, що працюють з технікою, разом з РР в гідросистему потрапляють бруд, пил, вода (наприклад, при заправці гідробака під час дощу).
Вода в гідравлічній системі викликає внутрішню корозію гідроагрегатів з усіма наслідками: забруднення РР продуктами корозії, через це змінюється склад РР, на внутрішніх поверхнях, наприклад, гідроциліндрів утворюються неоднорідності, що призводить в результаті до внутрішнього перетікання, а в результаті робоче обладнання екскаватора в неробочому стані під дією сил тяжіння з часом починає мимоволі опускатися (просідати).
Як не дивно, першим джерелом забруднення робочої рідини є завод - виробник екскаватора. Разом з комплектуючими, на яких осів пил і різні забруднення, в гідросистему потрапляють окалина від зварювання трубопроводів, залишки абразивних і притиральних паст, металевої стружки, крихта гумотехнічних виробів та ін. Розміри дрібних частинок коливаються в межах від 3 до 5 мкм. Такі ж «шкідливі» частки утворюються і при зносі деталей гідроприводу, їх повинні захоплювати фільтри. Поступово фільтри засмічуються, їх треба вчасно міняти відповідно до встановленої заводом-виробником періодичності.
Існують різні системи контролю прохідності фільтрів з датчиками, що показують перепад тиску, тобто рівень забруднення фільтрів. Заміна фільтрів за фактом забруднення дає найкращий економічний та експлуатаційний ефект і дозволяє своєчасно виконувати техобслуговування. Суворе дотримання термінів заміни РР в залежності від напрацювання екскаватора в цілому не зовсім коректно, оскільки не враховує фактичного стану РР. Своєчасна заміна фільтрів суттєво знизить концентрацію механічних домішок в РР, а поєднання фільтрів з магнітними захоплювачами металевих частинок дасть ще більший ефект.
Частинки разом з потоком робочої рідини, потрапляючи в зазор між деталями, що труться, розривають мастильну плівку і своїми гострими краями впливають на їх поверхню, як наждачний папір. Чим більше бруду в рідини, тим менше інтервал часу до допустимого зносу. Ресурс вузла скорочується, матеріальні витрати власника техніки ростуть. Якщо до експлуатації в нових гідророзподільниках радіальний зазор в прецизійних парах становить 6 - 8 мкм, то в процесі експлуатації він збільшується до 32 - 46 мкм. Важливо, скільки пропрацює екскаватор, перш ніж прийде до таких показників: рік або 10 років, і відповідно, скільки буде фінансових витрат на заміну або ремонт зношених вузлів за весь період експлуатації техніки аж до її відмови.
Бруд проникає в РР через ущільнення гідроциліндрів, навіть якщо їх штоки закриті чохлами. І від утворення продуктів зносу в вузлах гідросистеми не втекти. Вбудована в гідропривід екскаватора система контролю якості РР дозволяє визначати її чистоту в режимі он-лайн і виводить цю інформацію в кабіну. Це допомагає своєчасно прийняти рішення про заміну забрудненої РР, навіть якщо термін планового ТО ще не настав.