Економія пального на будівельній спецтехніці: корисні поради
Вартість пального складає значну частку витрат при експлуатації будівельної техніки.
Що ж робити власникам і операторам будівельної техніки для заощадження пального?
Ось чотири основні способи економії пального, на які оператору і власнику спецтехніки слід звернути особливу увагу.
Як заправляється спецтехніка? Невеликі компанії, парк техніки яких складається з декількох екскаваторів, часто практикують відкритий спосіб заправки. Однак при цьому можна втратити до 8% пального на проливанні та випаровуванні, що в довгостроковій перспективі може скласти досить великий обсяг. При автоматизованому способі заправки (без контакту з повітрям) мінімізуються втрати і забруднення пального, тому рекомендується користуватися ним.
Найчастіше витрата пального збільшується через несправну роботу техніки. Перш за все варто звертати увагу на справність двигуна та гідравлічної системи: оптимальне споживання пального можливо тільки при їх бездоганній роботі.
В сучасних будівельних машинах передбачено кілька режимів роботи двигуна, гідросистеми і трансмісії, спрямованих на оптимізацію витрат пального. Велика частина цих функцій працюють автоматично за замовчуванням, але є і такі, які оператор активує вручну, виходячи з умов експлуатації. Це дозволяє досягти максимальної ефективності роботи машини, в тому числі витрачати меншу кількість пального. Оператор повинен розуміти, коли і як необхідно вмикати ці функції. Наприклад, існує три основні режими роботи двигуна: економічний, стандартної потужності та повної потужності. У більшості випадків оператори вважають, що машина працює продуктивно, починаючи з режиму стандартної потужності, тому частіше використовують його. Однак при виконанні більшості операцій достатньо економічного режиму. Безумовно, якщо доведеться працювати з більш важким ґрунтом, наприклад, сумішшю глини і каміння, то потрібно перейти на більш потужний режим. В іншому випадку в зв'язку з перевантаженням машини і зменшенням швидкості робочих операцій витрата пального зросте навіть при економному режимі. Оператор, який вміло визначає, коли варто переходити з одного режиму роботи на інший, може значно зменшити витрату пального.
У будівельній спецтехніці є ще одна корисна функція – автоматичне повернення на режим холостого ходу. Вона не вмикається автоматично, активується тільки оператором. Завдяки цій функції, коли важелі управління не задіяні протягом певного часу, оберти двигуна автоматично знижуються до значення, яке може регулювати сервісна служба офіційного дилера. Ми рекомендуємо, щоб ця функція була активована завжди. Крім того, є допоміжна функція управління крутним моментом основних гідронасосів, яка керує гідросистемою будівельного екскаватора. Головне завдання цієї функції - підтримувати оптимальний режим навантаження на двигун, не даючи йому перевантажуватися і при цьому забезпечуючи оптимальну продуктивність гідравлічної системи. Оптимізація спільної роботи двигуна і гідросистеми дозволяє істотно зменшити витрату пального.
Важливе значення має оптимізація роботи техніки на майданчику. Грамотна логістика - запорука економії пального. Потрібно точно планувати робочу зміну машини, враховувати планування будмайданчика, логістику, перерви співробітників та інше. Оператори повинні точно знати, скільки вантажівок приїде для завантаження, якої довжини викопати траншею, спецтехніка повинна пересуватися по оптимальним, найкоротшим маршрутам, не заважаючи одна одній, повинен бути продуманий графік роботи, щоб машини не простоювали і не працювали на холостому ходу. Інакше вони при незапланованих коротких перервах зазвичай не глушать двигун, що призводить до надмірної витрати пального. Залежно від обсягу та потужності двигуни будівельної спецтехніки, що працює на холостому ходу, споживають від 4 до 8 л пального на годину!
Деякі оператори вважають, що при вимкненні та повторному запуску двигуна витрачається більше пального, ніж при роботі на холостому ходу. Теоретично, якщо глушити і запускати двигун приблизно кожні 3-5 секунд, то дане твердження буде вірним. Дійсно, циклова подача пального на пусковому режимі вкрай висока в порівнянні з цикловою подачею на холостому ходу. Однак, з огляду на вкрай короткий цикл запуску, витрата пального при цьому набагато менша, ніж при тривалій роботі на холостому ходу. При цьому зазначимо, що починати глушити двигун доцільно після його прогріву до робочої температури.