Фактори, що впливають на знос ходової частини гусеничної спецтехніки. Об’єктивні чинники

Фактори, що впливають на знос ходової частини гусеничної спецтехніки. Об'єктивні чинники

Всі вузли та деталі ходової частини гусеничної спецтехніки розраховані на роботу в складі єдиного механізму. Взаємопов'язані й процеси їх зносу: знос одного з компонентів буде певним чином впливати на всі інші деталі та вузли механізму.

Саме тому ми радимо не використовувати в складі одного ходового механізму нові й зношені деталі. В результаті спільної роботи і термін служби нових деталей істотно скоротиться, і знос старих деталей прискориться.

Фактори, що впливають на термін служби всього ходового механізму і темпи зносу його вузлів і деталей можна умовно розділити на три групи - об'єктивні (некеровані), суб'єктивні (керовані) і частково керовані.

Об'єктивні чинники пов'язані з характеристиками опорної поверхні, на якій працює машина. На ресурс ходового механізму роблять значний вплив наступні характеристики опорної поверхні: абразивна дія, ударні навантаження, здатність ґрунту до налипання і ступінь вологості. Також впливають температура навколишнього середовища і наявність хімічно активних речовин.

Абразивна дія

Поєднання типу ґрунту і текстури обумовлює його абразивну дію. Текстура ґрунту - це співвідношення часток різного розміру, що містяться в ґрунті даного типу. Текстура визначає рівень абразивного впливу даного ґрунту.

Ще один важливий чинник, що визначає абразивні властивості ґрунту, - це вологість. Волога може посилювати абразивну дію, перетворюючи ґрунт у «шліфувальну пасту», особливо якщо вологи стільки, що ґрунт перетворюється на рідкий бруд.

Рівень абразивного впливу

Високий - вологі ґрунти, що містять велику кількість твердих і гострих частинок піску. Наприклад, гудронні піски або глина з кварцовими кристалами. Загалом, піщані ґрунти.

Середній рівень - злегка зволожені ґрунти, на зразок мулу або глини, що містять невелику кількість округлих піщаних частинок або фрагментів скельних порід. Тверді скельні фрагменти можуть міститися в ґрунті лише в невеликих кількостях.

Низький рівень - сухий мулистий і глинистий ґрунт, який не містить фрагментів скель і піску. Зазвичай цей ґрунт стає слизьким при зволоженні та при достатньому вмісті вологи набуває консистенції пасти. Іноді може містити невелику кількість скельних фрагментів і надавати незначну абразивну дію.

Ударні навантаження

Величина ударних навантажень найпростіше оцінюється за ступенем проникнення ґрунтозачепів у ґрунт. Вплив високих ударних навантажень може бути ослаблений шляхом зменшення швидкості руху машини і використання найвужчих з можливих гусеничних черевиків. Крім того, величина ударних навантажень визначається масою машини, але, очевидно, що цей параметр не можливо регулювати.

Рівень ударної дії

Ґрунти класифікуються за рівнем ударної дії на ходову частину гусеничної машини в такий спосіб:

Високий

Недоступні для проникнення ґрунтозачепів або зі слабким проникненням - це ґрунти з великою кількістю «перешкод» (купин і западин) величиною більше 15 см, що створюють високі «скручуючі» навантаження на гусеничні ланцюги. Високі ударні навантаження при гірничих роботах створюють такі перешкоди, як брили замерзлого ґрунту і уламки скель. Та й постійні різкі зміни маси при виїмці та розвантаженні ґрунту екскаватором також створюють чималі ударні навантаження на вузли ходового механізму.

Середній

Такі ґрунти допускають часткове, але нерівномірне проникнення ґрунтозачепів, вони містять уламки скель розміром менше 15 см, які можуть створювати помірні «скручуючі» навантаження на гусеничні ланцюги;

Низький

Ґрунти, що допускають повне проникнення ґрунтозачепів, завдяки чому маса машини розподіляється по всій площині великого числа черевиків.

Ударні навантаження чинять значний вплив на елементи конструкції ходового механізму. Найчастіше виникають тріщини, руйнування, вигини, викришування, задири і збільшення зазору між пальцем / втулкою. Зазвичай машини, обладнані черевиками з одним ґрунтозачепом, більше страждають від впливу високих ударних навантажень в порівнянні з машинами, оснащеними плоскими черевиками або черевиками з декількома ґрунтозачепами.

Температура

Температура навколишнього середовища і матеріалу може чинити негативний вплив на вузли ходового механізму, особливо в екстремальних ситуаціях. Під дією надмірно високих температур (наприклад, при роботі машин на металургійних комбінатах) зміцнена сталь може втрачати свої властивості, зокрема, зносостійкість і міцність, а ущільнення - руйнуватися.

При температурах нижче 0 °С ґрунт замерзає і ударні впливи на ходовий механізм машини посилюються. Також при низьких температурах в зазори між деталями може набиватися такий ґрунт, який в теплу пору не затримується в зазорах.

Мастильні матеріали при низьких температурах загусають, що може стати причиною мастильного “голодування” в закритих шарнірах з рідким мастилом у гусеничних ланцюгах і в підшипниках котків та напрямних коліс. Нестача мастила призводить до швидкого руйнування вузлів тертя. Тому при низьких температурах рекомендується збільшувати навантаження поступово, щоб ходовий механізм «прогрівся» і мастило почало надходити до поверхонь, що труться.

до всіх статей

інші Статті