Фактори, що впливають на знос ходової частини гусеничної спецтехніки. Рельєф та здатність ґрунту до налипання

Фактори, що впливають на знос ходової частини гусеничної спецтехніки. Рельєф та здатність ґрунту до налипання
Рельєф місцевості

Крім характеру експлуатації велике значення має рельєф місцевості, на якій працює машина. В результаті змін рельєфу змінюється навантаження на різні частини ходового механізму.

Рух вниз по схилу

Більша частина ваги діє на передню частину машини, знос передніх котків йде більш інтенсивно. Зате завдяки особливостям конструкції гусеничного ланцюга при русі вниз зменшується знос коліс і втулок ланцюга. Тому рух вниз рекомендований для гусеничної машини.

Рух вгору по схилу

Маса машини перерозподіляється до задньої частини, посилюється знос задніх котків і поверхонь зубців коліс та втулок ланцюга, що працюють при передньому ході. Таке положення для гусеничної машини гірше, ніж рух вниз, але все-таки набагато краще, ніж рух з бічним нахилом.

Рух з бічним нахилом

Більша частина маси машини припадає на сторону, що знаходиться нижче по схилу. Збільшується знос бічних напрямних поверхонь ланок, що знаходяться з цього боку, бічних поверхонь котків і напрямних коліс, торців втулок гусеничного ланцюга і бічних поверхонь черевиків.

Робота на вершині гряди

У такому положенні найвищі навантаження припадають на елементи, звернені до внутрішньої частини машини, тобто до її поздовжньої осі. Посилюється знос внутрішньої частини ланок, внутрішніх країв черевиків і робочих поверхонь котків та напрямних коліс. В екстремальних випадках значно посилюється знос внутрішніх поверхонь ведучих коліс і відповідних їм частин втулок гусеничного ланцюга.

Рух по западині

Більша частина навантаження припадає на зовнішні (звернені назовні) частини деталей ходового механізму. Посилюється знос зовнішніх частин ланок, зовнішніх країв черевиків і звернених назовні робочих поверхонь котків та напрямних коліс. В екстремальних випадках значно посилюється знос зовнішніх поверхонь ведучих коліс і відповідних їм частин втулок гусеничного ланцюга.

Здатність ґрунту до налипання

Налипаючими вважаються ґрунти, здатні прилипати або набиватися навколо рухомих деталей. Це явище діє на ходовий механізм наступним чином:

  • може призвести до неправильного зачеплення деталей, викликаючи заїдання гусеничного ланцюга, високі навантаження на деталі ходового механізму, взаємний вплив деталей одна на одну і суттєве збільшення інтенсивності зносу. Типовий приклад цього впливу - розбіжність відстані між зубцями ведучого колеса і осями втулок гусеничного ланцюга внаслідок набивання ґрунту між зубцями колеса або між черевиком і втулкою. У деяких випадках ґрунт, що набився, може перешкоджати обертанню котків, і ланки ковзають по коткам, в результаті тертя геометрія котків порушується, на них виникають плоскі ділянки;
  • в результаті набивання ґрунту ще сильнішим стає знос під впливом абразивних частинок. Це означає, що деталі ходового механізму тим більше будуть плавно шліфуватися, чим довше вони будуть взаємодіяти з цим абразивним складом;
  • найбільш серйозним наслідком набивання ґрунту є «збільшення» діаметра ведучого і направляючого коліс внаслідок накопичення ґрунту в западинах між зубцями і збільшення натягу гусеничного ланцюга, який може призвести до раптового сходу ланцюга з зубців коліс, що супроводжується сильним гуркотом.

Ґрунти, що накопичуються в зазорах, поділяються на видавлювані й невидавлювані. Перші - це ґрунти, які у вологому стані можуть бути видалені із зазорів між деталями. Ґрунти, що відносяться до другої категорії, не можуть бути видалені із зазорів без демонтажу деталей ходового механізму.

Як звести до мінімуму вплив набивання ґрунту в зазори. Процес набивання ґрунту в зазори ходової частини неможливо контролювати, однак, виконуючи такі рекомендації, ви зможете зменшити його шкідливий вплив:

  • Підтримуйте правильний натяг гусеничного ланцюга, регулювання слід проводити так часто, як це рекомендовано за умовами роботи на ґрунтах даного типу.
  • Очищуйте від налипшого бруду деталі ходового механізму якомога частіше, в ідеалі - після кожної зміни.
  • При можливості та тільки в разі постійної роботи в м'якому пластичному ґрунті встановіть спеціальні колеса або сектори, призначені для роботи в снігу і бруді. Ці деталі відрізняються зменшеною шириною основи зубців для того, щоб збільшити питомий тиск на налипаючий матеріал і видавлювати його з проміжків між зубцями. Врахуйте, що використання цих деталей на інших ґрунтах або в інших умовах роботи (для яких вони не призначені) призведе до прискореного зносу колеса і зовнішніх поверхонь втулок гусеничного ланцюга.
  • Встановіть черевики з центральними (розвантажувальними) отворами, через які видавлюється бруд.

Про користь застосування захисних щитків для котків фахівці висловлюють суперечливі думки. Одні вважають, що захисні щитки не слід використовувати, тому що між котком і щитком можуть потрапити камені та пошкодити коток. Якщо навіть камені не потраплять в зазор, на щиток налипатиме ґрунт, і, таким чином, щиток буде більше сприяти зносу, ніж захищати від нього. Рішення про застосування захисних щитків слід приймати в кожному конкретному випадку окремо, виходячи з категорії ґрунту і умов, в яких доведеться працювати машині, а також з урахуванням кваліфікації оператора.

до всіх статей

інші статті

Самоскиди: функціональність та умови їх експлуатації
дізнатись більше
Дієві методи заощадження пального при використанні дорожньо-будівельної спецтехніки
дізнатись більше
Чому так важливо проводити ТО двигуна вчасно?
дізнатись більше
Дещо про задній міст екскаватора-навантажувача для уникнення поломки гальмівної системи
дізнатись більше
перейти до всіх статей