Причини відмови техніки і способи їх усунення. Роль двигуна
Перш за все, звичайно, фактором, що «скорочує життя» дорожньо-будівельної спецтехніки, є механічне зношування окремих деталей або ділянок. Одним з найбільш небезпечних наслідків зносу, що вкрай негативно позначається на ресурсі машини в цілому, є зміни у взаємному розташуванні окремих деталей, в результаті чого порушуються основні регулювання.
Деякі фахівці відносять корозію також до одного з видів механічного зношування. Так чи інакше, корозія є великою проблемою для нормального функціонування дорожньо-будівельної спецтехніки. Агресивна дія цього фактора на деталі призводить до окислення металу і зменшення його міцності, зміни характеристик, погіршення зовнішнього вигляду, а далі, - до руйнування машини.
Не менш шкідливий вплив чинить старіння. В першу чергу старінню піддаються гумові та пластмасові деталі, активні елементи АКБ і деякі інші комплектуючі.
Не можна не згадати і такий фактор, як втома металу. Розвитку втомленого зносу сприяють порушення правил експлуатації: робота з перевантаженнями, не правильна манера водіння тощо.
Але початковими причинами цього явища виявляються або порушення при виконанні заводської збірки, або, що частіше, неправильна збірка при ремонтах. Не рідкісні випадки, коли для знаходження й усунення причин несправності розбирають вузол, не враховуючи, що будь-яке розбирання механізмів порушує затяжку різьбових з'єднань, прироботку деталей, збільшує зазори і послаблює натяг в сполученнях деталей. При зворотній збірці всі порушені параметри необхідно відновити, що відбувається не завжди.
Внаслідок впливу всіх перерахованих вище факторів окремо, а в основному, - комплексно, виникає граничний знос деталей і вузлів, а також аварійні поломки - відмови.
Особлива увага до двигуна
Працездатність спецтехніки в цілому залежить від технічного стану двигуна. Дизельний двигун є найбільш складним і дорогим агрегатом в конструкції.
- Найчастіша причина простоїв, пов'язана з двигуном, - це ускладнений пуск. Для усунення проблеми, перш за все, необхідно встановити, чи достатньо пального надходить в циліндри, а також чи працюють свічки розжарювання. Причиною може бути і засмічення вентиляційного пристрою, наявного в паливному баці. Звичайно, впливають на запуск і стан акумуляторної батареї, і якість з'єднання проводів, і струм споживання стартера, і стан моторного мастила. В кінці кінців, машина не заводиться, якщо не відрегульований кут випередження впорскування пального.
- Якщо двигун глохне на холостому ходу, то по-перше треба перевірити регулювання частоти обертання коленвала на холостому ходу. Причинами можуть стати також «паливні» чинники, такі як підсос повітря, тобто потрапляння повітря в пальне, або «засмічення» пального різними включеннями, а також значний знос форсунок.
- Підвищена витрата пального, якщо ця ознака супроводжується ще й димним «вихлопом», найчастіше означає необхідність або заміни повітряного фільтра, або очищення і промивання паливопроводу зливу пального або форсунок. Витрата пального збільшується і при підсосі повітря в системі живлення.
- Зниження потужності дизеля, угар картерного мастила, підвищений вихід газів через сапун говорять про те, що циліндропоршнева група зношена, а кільця або закоксовані, або, як кажуть фахівці, «залягли» або ж просто виробили свій ресурс і потрібно їх міняти.
- У дизелів з турбонаддувом при перевірці роботи турбокомпресора визначають герметичність всмоктувального повітряного тракту, обов'язково перевіряють стан ущільнень і сполучних манжет колекторів. Неприпустимо, щоб були витоки випускних газів на відрізку від випускного колектора до турбокомпресора, бо це істотно знижує ефективність роботи останнього.
- Викид охолоджуючої рідини з радіатора, особливо при різкому збільшенні навантаження на двигун, свідчить або про розрив прокладки головки блоку, або про ослаблення затяжки склянки форсунки. Причини явища можуть бути і більш серйозні, наприклад, тріщини в голівці блоку. Тому, якщо підтягуванням гайок склянок форсунок і кріплення головки блоку потрібний ефект не досягається, то головку блоку демонтують для діагностування і ремонту, а можливо, і заміни.
Від того, як відрегульований паливний насос високого тиску (ПНВТ), головний елемент паливної системи, багато в чому залежать такі показники, як витрата пального і тягова потужність двигуна, а також надійність роботи дизеля в цілому. Діагностику і регулювання ПНВТ можна провести тільки на спеціально обладнаних стендах, які визначать точну причину неполадок в паливній системі. Високою якістю відрізняються діагностичні стенди та сканери виробництва компанії Bosch.
Про необхідність перевірки регулювань ПНВТ, а може, і його ремонту, каже збільшення витрати пального. Якщо причиною підвищеної витрати є витік пального з ПНВТ, то крім втрат пального, буде ускладнений запуск двигуна, а найнебезпечніше - розлите пальне може стати причиною пожежі в моторному відсіку.
Неможливість запуску двигуна може бути викликана відсутністю подачі пального від насоса до форсунки. Цей факт, швидше за все, означає, що плунжерну пару «заклинило», а це може спричинити серйозні внутрішні поломки в насосі.
Сторонні шуми в ПНВТ - перше свідчення того, що знос деталей насоса вже настільки значимий, що може в будь-який момент статися його поломка. Тривогу оператора щодо ПНВТ повинна викликати і підвищена димність вихлопних газів.