Продовження терміну експлуатації шасі гусеничної спецтехніки
Помилки в експлуатації і обслуговуванні спецтехніки можуть призвести до передчасного зносу її ходової частини. Це особливо важливо для техніки на гусеничному ходу, адже ціна обслуговування та ремонту шасі може становити до 50% всієї вартості обслуговування. Нижче кілька порад, дотримуючись яких ви зможете знизити експлуатаційні витрати та продовжити життя ходової частини.
Натяг гусениць
Перед вимірюванням і встановленням натягу гусениць, дайте машині попрацювати в нормальному робочому режимі хоча б півгодини, щоб машина «акліматизувалася» до поточних робочих умов на майданчику. Якщо умови змінюються, наприклад, кількість опадів, необхідно відрегулювати натяг. Найкращим варіантом є регулярна перевірка натягу і його регулювання відповідно до поточних умов на робочому майданчику. Недостатній натяг може викликати биття на більш високих швидкостях. Це призводить до надмірного зносу втулок і зубчатих колес.
Якщо гусениці натягнуті сильніше, ніж це потрібно для поточних умов, створюється додаткове навантаження на шасі та компоненти трансмісії, до того ж це призводить до втрати потужності.
Ширина гусениць
Встановіть на машину найвужчі гусениці, які зможуть забезпечити достатню прохідність і керованість в умовах навколишнього середовища на робочому майданчику. Якщо гусениці занадто вузькі, машина постійно буде “тонути” в ґрунті та зариватися. На поворотах задня частина машини буде прослизати, що, в свою чергу, веде до накопичення надлишку ґрунту на верхній поверхні траків і подальшого потрапляння його в елементи ходової частини. В результаті можливі прослизання, які збільшать знос цих частин.
Ширші гусениці дають кращу прохідність і менше накопичення грунту та бруду. Але використання занадто широких гусениць веде до збільшення навантаження на компоненти шасі. Траки можуть деформуватися і навіть ламатися набагато легше, адже збільшується навантаження на з'єднання гусениць.
Баланс машини
При управлінні машиною з неправильним балансом у оператора може скластися враження, що потрібно використовувати ширші гусениці. Так само неправильний баланс може викликати прискорений знос шасі, зменшуючи термін його експлуатації, а також менш ефективне переміщення матеріалу.
Правильний баланс забезпечує хорошу прохідність без використання більш широких гусениць, і зменшує прослизання (пробуксовку). При цьому забезпечується рівномірне навантаження на шестерні та ролики по всій довжині гусениць.
Поради оператору гусеничної спецтехніки
Навіть досвідчений оператор не завжди помітить прослизання гусениць, якщо воно становить менше 10 відсотків. Це може призвести до зменшення продуктивності та збільшення зносу, особливо зубців гусениць. Треба зменшити навантаження, щоб уникнути прослизання.
Знос шасі найкраще вимірювати в пройдених кілометрах, а не в годинах роботи машини. Тому більш нові моделі спецтехніки на гусеничному ходу вимірюють пройдену машиною відстань і вперед, і назад. Постійні повороти машини в одну сторону можуть призвести до дисбалансу і більшого пробігу зовнішньої гусениці. Тому намагайтеся повертати і розгортати машину в обох напрямках однаково. Якщо це неможливо, то варто перевіряти знос шасі частіше звичайного.
Уникайте, по можливості, непотрібних операцій заднього ходу. Операції заднього ходу збільшують знос втулок і ланцюгових коліс незалежно від швидкості.